Sponsored cycle ride from Amsterdam to Montefrio

update

Sponsored bike ride 2010Posted by Marino Sun, July 18, 2010 00:14:04
Hallo allemaal,

Ik ben nu op een plek waar ik een computer kan gebruiken en wel even blijf, maar daarover straks meer.
Door zo in de ‘flow’ van het fietsen te zitten en de weinige computers die ik tegen ben gekomen is de informatie misschien wat summier dus daarom nog wat aanvullingen;
Na Tours ben ik gefietst tot Nouatre (en Marcilly, deze zijn gescheiden door een brug).
De volgende dag erg veel gefietst naart Chatellerault. Het was daar niet leuk, veel te druk en hectisch dus wilde ik daar niet blijven. Ik ben verder gefietst en bij Chire de Bois begon het verschrikkelijk te onweren, echt noodweer. De eerstvolgende camping was pas 15 km verder en toen ik een oude man bij zijn huis zag staan vroeg ik wanhopig waar ik heen moest. “Ga maar naar de kerk” zei hij dus ik door de regen naar de kerk. Ik klopte aan bij de pastorie en een vrouw heeft met de sleutel de kerk opengedaan. Ik mocht daar wel slapen....wel gek hoor, alles klonk zo hol dat ik me nauwelijks durfe te bewegen. Om 5 uur werd ik wakker en ben lekker vroeg weer op de fiets gestapt.

Op naar Angouleme. Ik had gepland om daar in een herberg te slapen. Met het uitzicht op een lekker ‘echt’ bed kon ik best wat extra fietsen, ik hoefde immers de tent niet op te zetten. Helaas pindakaas, de herberg bleek dicht, dus om 20:00 uur moest ik nog verder fietsen. Maar na 5 km alleen maar klimmen, het was inmiddels 21:30 uur had ik er echt tabak van en ben ik maar gaan wild-camperen in een bos.
De volgende dag dus maar weer lekker vroeg op en toen ben ik tot St. Aulaye gefietst. Hele leuke camping bij een boerderij en hele lieve mensen. En 1 km verder was een heerlijk verfrissend meertje. Superlekker geslapen daar.
De volgende dag dacht ik nu echt lekker te zullen slapen in luxe; het Amstel-hotel in Amsterdam, waar Tim heeft gewerkt, had aangeboden om een nacht in een hotel van dezelfde keten te overnachten. Ik had er al over geschreven dus jullie weten dat het niet doorging daar ik ruim een week vroeger dan gedacht daar was en er geen kamer beschikbaar was die nacht. Ik was er echter wel voor afgeweken van de route dus dat was wel balen. Een rotweg was het, alleen maar klimmen bijna letterlijk tussen de auto’s en trucks....ze rijden echt als gekken daar. Uiteindelijk moest ik nog zo’n 6 km fietsen voor een camping.
Na Bordeaux ben ik tot Hostens gefiets waar ik het telefoonnummer en adres van Bas en Annet doorkreeg die 20 km verder wonen.
De volgende dag begon dus superrelaxed; 20 km fietsen, wat een luxe! Ik was er al om 9 uur en werd opgewacht met een lekkere kop verse koffie. Heel erg leuk gehad bij hun en ik mocht er wat onnodige spullen achterlaten zodat het wat makkelijker zou worden om te klimmen.
De volgende dag verder na een goed ontbijt tot St. Vincent de Paul, 5 km voor Dax.
De dag daarna kon ik na 50 km de pyreneeen zien. Veel mensen spraken Spaans en ik zag aankondigingen van Corridas (stierengevechten). Ik was echt bijna ‘thuis’...hoewel, dit is natuurlijk (Frans) Baskenland maar toch...
Nu nog tot Peyrehorade en toen moest ik afwijken van de ‘Santiago-de Compostellaroute’, naar Biarritz en Irun.
Mijn plan was om in Irun de trein te pakken naar Girona om zo de ergste bergen te omzeilen. Van daar zou ik dan aan de oostkant van Spanje naar beneden fietsen. Het was/is echter zo ongelooflijk warm hier (40 graden +) en ik had in m’n nieuwe Spaanse boekje gezien dat het met de campings een heel ander verhaal is hier dan in Frankrijk, dat het me beter leek een langer stuk te treinen. Dus ben ik naar Avila gegaan. Daar heb ik geslapen in een hostal omdat ik heel laat aankwam.
De volgende dag was het zo mogelijk nog warmer en de vooruitzichten waren niet beter dus ik ben maar doorgegaan in de trein. Via Madrid naar Jaen. Het spijt me heel erg als ik mensen teleurstel hiermee maar ik denk niet dat ik het overleefd had...
In Jaen geslapen in een super nieuwe herberg (allergie juvenil). Kennelijk heeft mijn dagcreme toch geholpen...
Het was de avond van de voetbalfinale dus die heb ik daar gekeken. Sorry jongens maar ik was voor mijn eigen veiligheid maar een avondje voor Spanje- Ole.
Ik kon echt ‘de stal al ruiken’ dus na een korte onrustige nacht de volgende dag op naar Montefrio, over de ‘Via Verde’ met alleen maar olijfbomen, olijfbomen....
Bij Alcaudete ging het even mis; een vrachtwagen reed behoorlijk hard veel te dicht langs me en ik weet niet of hij de tas heeft geraakt of dat het de zuiging was maar ik verloor de macht over het stuur. Ik kon niet anders dan me te laten vallen in een redelijk diepe goot. Op een paar schaafwonden na niets ernstigs, de tassen hadden de grootste klap opgevangen (bedankt Abraxas!)
Toch bleek er meer aan de hand nadat ik weer was opgestapt; de drailleur ging raar doen en ook de achterremmen deden het niet goed meer. Het was 3 uur ’s middags, het heetste moment van de dag....ik was uitgedroogd en had hoofdpijn van de zon en de warmte dus ik heb Henkie ge-smsd voor het telefoonnummer van Pelos uit Montefrio, heb hem gebeld toen ik dat nummer had en hij heeft me toen opgehaald met de auto.
Ik ben dus in Montefrio!!!! Wel wat gesmokkeld maar ik hoop dat jullie begrip hebben hiervoor. Ik kom snel weer met mijn ervaringen hier, tot dan. Oh ja, hier zijn nog wat foto’s, ik weet niet meer precies waar wat was, maar ik vond het de moeite waard om vast te leggen.